STAY INTERVIEW

Czas czytania: 3 minuty

O CZYM PRZECZYTASZ:

  • Czym jest stay interview i kiedy warto je przeprowadzić?
  • Jak efektywnie korzystać z wyników stay interview w organizacji?

Jeśli w ostatnich dniach w Twoim zespole pojawił się nowy pracownik, na pewno zależy Ci na jego dobrym samopoczuciu w organizacji. Na pewno jesteś zainteresowany jego wdrożeniem, jego oceną procesu onboardingu oraz pierwszymi jego doświadczeniami wewnątrz firmy.

Bardzo słusznie, bo jego poziom satysfakcji będzie miał bezpośredni wpływ na jakość tej współpracy oraz poziom jego identyfikacji z nową marką. Jeśli jest cokolwiek, co istotnie przeszkadza pracownikowi w jego pracy, wówczas chcesz dowiedzieć się o tym jak najwcześniej. To też dobra okazja, aby zidentyfikować względne obszary ryzyka np. brak pewności  i entuzjazmu dot. przedłużenia współpracy, kiepskie relacje w zespole, trudne początki z szefem. 

Stay interview powinno być inicjatywą wewnętrzną – pochodzącą od organizacji (Kierownik HR, doświadczony pracownik HR, który jednocześnie koordynował proces rekrutacyjny tego pracownika lub bezpośredni przełożony, jeśli w firmie nie ma wyodrębnionego działu HR). Najlepiej jest przeprowadzić je po 6-8 tygodniach od startu, kiedy pracownik wciąż nie przesiąkł jeszcze kulturą organizacji, ale miał odpowiednio dużo czasu, aby poznać ją od środka.

Najlepszą formą dla stay interview jest oczywiście spotkanie bezpośrednie, któremu sprzyjać będzie otwarta i przyjazna atmosfera. Zarezerwuj odpowiedni czas w kalendarzu i miejsce, które zapewni Wam wysoki komfort spotkania. Wesprzyj się ustrukturyzowanym scenariuszem rozmowy
z pytaniami odnośnie konkretnych aspektów współpracy. Bądź jednak elastyczny – być może spotkanie rozwinie się w kierunku, który będzie wymagał zmiany scenariusza.

Przykładowe pytania do scenariusza stay interview:

  • Jak się czujesz? 
  • Z perspektywy czasu – jak oceniasz proces rekrutacji? Jak się w nim czułeś?
  • Jak oceniasz proces onboardingu? 
  • Czy zadania, które dzisiaj realizujesz, są adekwatne do twojej nowej roli? 
  • Jak oceniasz współpracę z zespołem?
  • Czy miałeś okazję zaprezentować już swoje mocne strony?
  • Czy twoja nowa rola cię angażuje? 
  • Czy jest jakiś obszar twojego stanowiska, który chciałbyś zmodyfikować? 
  • Jak się zapatrujesz na dalszą współpracę? 

Stay interview wiele mówi, jeśli komunikacja jest transparentna. Owocem tych spotkań są również kolejne wskazówki i informacje ocenne z perspektywy osoby, która nie przesiąknęła jeszcze kulturą organizacyjną otaczającego środowiska. Poddając analizie i głębszej refleksji odpowiedzi pracownika, być może dowiesz się jak możesz usprawnić życie w organizacji, co możesz robić lepiej, z czego śmiało możesz zrezygnować, bo na przykład efekty są odwrotne od zamierzonych.

PODSUMOWANIE:

  • Stay interview służy monitorowaniu satysfakcji pracownika na początkowym etapie jego współpracy z firmą
  • Stay interview najlepiej przeprowadzić w okresie od 6 do 8 tygodni od startu
  • Przygotuj odpowiednie pytania, które będą scenariuszem spotkania