DŁUGOTRWAŁY HOME OFFICE? KRÓTKO O TYM JAK NIE ZWARIOWAĆ

Czas czytania : 3 minuty

PRZECZYTASZ:

  • 15! zasad i dobrych praktyk efektywnej pracy z domu

W 2020 świat przewrócił się do góry nogami i skutecznie zredefiniował wszystkie obszary Twojego życia. Mojego też. Ty i Twój zespół musieliście zmodyfikować swoją kulturę pracy z dnia na dzień
i szybko znaleźć rozwiązania na zbyt wiele problemów. W pozostałych musiałeś zaufać losowi
i ponieść niewspółmierne ryzyko. Praca zdalna stała się wymuszona i długotrwała, dlatego work-life integration zastąpiło dotychczas popularny work-life balance. 

Poniżej krótki kodeks, który zaopatrzy Ciebie i Twój zespół w dobre praktyki i przydatne wskazówki
w wizji wielomiesięcznej pracy w domu. Są uniwersalne, dlatego wykorzystasz je również wtedy,
gdy globalna sytuacja wróci do normy, a home-office wróci do zakresu benefitów w organizacjach.

1. Wydziel odpowiednie miejsce do pracy – najlepiej osobny pokój, biurko, stół, przestrzeń,
w której będziesz mógł skupić się tylko na pracy. Dodatkowo możesz wyznaczać symbole pracy.

2. Ustal z domownikami, w jaki sposób będziesz pracował. Zakomunikuj gdzie, w jakim czasie
i jakich godzinach oraz na jakich zasadach będziesz spędzał czas pracując.

3. Zacznij wcześnie, ale upewnij się, że jesteś wyspany.

4. Przygotuj się tak, jakbyś szedł do pracy. Włącz “working mode”. Ubierz się odpowiednio, uczesz, zadbaj o siebie dokładnie tak, jakbyś wychodził do biura.

5. Nie mieszaj obowiązków zawodowych z domowymi. Nie rób w tym czasie prania. To nie czas na prasowanie, ani pieczenie ciasta. Jesteś w pracy – nie układaj pracy pod zadania domowe.

6. Przygotuj narzędzia i software. Upewnij się, że masz dostęp do internetu, wszystkich zasobów tj. oprogramowania, dokumentów etc.

7. Zaczynaj dzień od zadań konkretnych. Pamiętaj o priorytetyzacji zadań pilnych i ważnych.

8. Rano (np. o 9:00) zacznij od kick-off meeting z zespołem – to poranna odprawa zespołu. Omówcie, jakie są na dzisiaj plany, co będziecie realizować, jako manager przydziel zadania. Odprawa dotyczy całego zespołu. Następne spotkania niech odbywają się już w innych korelacjach np. 1on1 – najważniejszy jest plan!

9. Na koniec dnia spotkanie podsumowujące – jakie zadania udało się zrealizować, które są jeszcze w procesie i jaki jest ich status.

10. W przerwie – zaangażuj inne zmysły (muzyka, spacer, pajacyki!, jedzenie).

11. Kontaktuj się z ludźmi! Izolacja i samotność są niezdrowe i prowadzą do złego samopoczucia.

12. Wypracuj strategię konstruktywnej komunikacji – krótkie i konkretne pytania, zlecanie
i egzekwowanie zadań, plan i sposób spotkań wirtualnych. Więcej wsparcia, mniej kontroli. Koniecznie celebrujcie sukcesy, pochwalcie się postępami.

13. Zadbaj o dobre relacje ze współpracownikami – nie ciągnij dyskusji na komunikatorach
w nieskończoność. W ten sposób świadomie rezygnujesz w komunikacji z kanału wizualnego oraz wokalnego, co może prowadzić do zbędnego wydłużania dyskusji, a nawet nieporozumień spowodowanych błędami kontekstu.

14. Raz w tygodniu zorganizujcie retrospektywę – zgodnie z metodyką agile, której celem będzie regularnie podnoszenie efektywności współpracy.

15. Uważaj na newsy i social media, które będą Cię dekoncentrować. Powrót do stanu sprzed dekoncentracji zajmie Twojemu mózgowi 20 – 30 minut. Szkoda czasu.

PODSUMOWANIE

  • Długotrwały home-office wymusza zmianę work-life balance na work-life integration
  • Efektywnej pracy z domu można się nauczyć – kieruj się zasadami i stosuj praktyki, dzięki którym wejdziesz w odpowiedni nastrój.